Ξυπνάς, κάνεις το μπάνιο σου, ντύνεσαι, παίρνεις το πρωινό σου, οδηγείς για τη δουλειά σου, ακούς ραδιόφωνο, χτυπάς τη κάρτα σου, λες καλημέρα στους συναδέλφους, ανοίγεις το PC σου… μπαίνεις facebook!
Κακά τα ψέματα, κάπως έτσι με μικρές διαφορές οι πλειονότητα των εργαζομένων «ζουν» τις πρώτες ώρες μιας νέας ημέρας. Μπορεί να μη πάρεις στο σπίτι το πρωινό σου, αλλά το social networking σου είναι από τα πρώτα πράγματα που κάνεις. Αν το πρωί μας ήταν Tag Cloud, είναι πολύ πιθανό λέξεις να παρουσιάζονταν κάπως έτσι:
Πρόκειται για μια νέα κατάσταση; Μήπως άλλη μια online επανάσταση έχει πραγματοποιηθεί και τώρα ζούμε τα αποτελέσματα αυτής;
Ιστορικοί σε κάποια χρόνια θα μιλάνε για αυτό, κοινωνιολόγοι θα προσπαθήσουν να το εξηγήσουν, ενώ ψυχολόγοι και ψυχίατροι θα ασχολούνται με μια νέα online εμμονή. Όλα αυτά κάποια στιγμή στο μέλλον.
Σήμερα (ή μάλλον χθές!) θα πρέπει να δούμε πως αυτή τη κατάσταση θα τη χρησιμοποιήσουμε εμπορικά ώστε να δώσουμε σε πελάτες τη δυνατότητα της ορθής πληροφόρησης, της άμεσης προώθησης και της άρτιας πώλησης.
Social Media Marketing, μια εξέλιξη του communications marketing το οποίο προήλθε από το πάντρεμα του Marketing Management & Promotions Marketing. Τουλάχιστον στα δικά μου μάτια, κάπως έτσι σχεδιάζεται!
Μια απλή αναζήτηση της έννοιας του Social Media Marketing στο google θα σας φέρει μπροστά σε ένα μεγάλο αριθμό (45Κ)απαντήσεων. Τα ερωτήματα που τίθενται είναι πολλά:
- Υπάρχει ζήτηση για social media marketing στην Ελλάδα;
- Οι διαφημιστικές εταιρείες το προτείνουν;
- Οι επιχειρήσεις το… επιχειρούν;
- Υπάρχει σύνδεση των καναλιών προώθησης (ATL, BTL, κτλ) με social media campaigns;
Στη προσπάθεια να ανακαλύψουμε τις απαντήσεις σε αυτές τις ερωτήσεις, αξίζει, αρχικά, να δούμε ορισμένα case studies και ανάλογα να τα κρίνουμε. Το facebook, ίσως η αρτιότερη μορφή social networking, που υπάρχει αυτή τη στιγμή, είναι και η κατάλληλη πηγή για ολοκληρωμένα social media marketing case studies. Ας δούμε λοιπόν περιπτώσεις που αφορούν
- ταξίδια (Heronia Travel, Lufthansa),
- φαγητό (L’Artigiano)
- αυτοκίνητα (BMW)
Στα παραπάνω θα μπορούσαμε να αναφέρουμε επίσης και καμπάνιες Πολιτικής Επικοινωνίας, με παραδείγματα από τις τελευταίες δημοτικές εκλογές, όμως στην Ελλάδα δεν είχαμε καμία ιδιαίτερα δημιουργική δουλειά. Οι περισσότερες (αν όχι όλες) περιπτώσεις ήταν απλές παρουσιάσεις προσώπων και βασίσθηκαν σε bulk μηνύματα και ακόμη χειρότερα bulk αιτήματα φιλίας. Στη περίπτωση της Πολιτικής Online Επικοινωνίας καλύτερο case study από αυτό του Προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, Barack Obama δεν υπάρχει. Εκεί η επικοινωνία έγινε “powered by the web, not advertised on it!” και θεωρώ πως μόνο αυτό το moto περιέχει όλη την ουσία των ενεργειών που πραγματοποιήθηκαν.
Κλείνοντας αυτή τη πρώτη μου προσπάθεια για συγκέντρωση σκόρπιων ιδεών, αναφορικά με τα Social Media, θα πρότεινα να διαβάσετε και τα παρακάτω blog για επιπλέον ιδέες και γιατί όχι χρήση υπηρεσιών σχεδίασης social media marketing.
- http://www.suit.gr/
- http://www.socialab.gr/
- http://www.dfactory.gr/
- και φυσικά στο www.zartaloudis.gr ;-)))
Γειά σου Νικόλα,
πάρα πολύ ωραίο το άρθρο σου και ο προβληματισμός σου είναι και δικός μου προβληματισμός. θα ήθελα για αυτό και εγώ να απαντήσω και πιστεύω να συνεισφέρω κάτι στο κομμάτι αυτό μετά από αρκετές ώρες διαβάσματος και σκέψης 🙂
Θεωρώ πως πέραν του Facebook, το Twitter αποτελεί και αυτό μια άριστη πλατφόρμα για την προώθηση προϊόντων, υπηρεσιών και εταιρειών, άλλα λιγότερα διαδεδομένη στη Ελλάδα.
Αλλά ας μπω στο ζουμί…
Θεωρώ πως το social media marketing πέρα ελαχίστων εξαιρέσεων δεν έχει αντιμετωπιστεί με τη πρέπουσα σοβαρότητα και επαγγελματισμό. Οι περισσότεροι που ασχολούνται με αυτό “εγκληματούν” πολλές φορές. Και τι εννοώ; Εταιρείες που πουλάνε 300€ τη δημιουργία ενός welcome tab (με τη σχετική εικόνα) ενός Fan page και πείθοντας τον πελάτη πως απόκτησε social media marketing. Δεύτερο έγκλημα είναι ότι κατευθύνουν τον πελάτη να παρουσιάζει μόνο τα προϊόντα και τις προσφορές του στο fan page ή Twitter (είπαμε αυτή η λέξη είναι άγνωστη για αρκετούς Έλληνες marketers).
Αγνοούν ή ξεχνάνε πως το social media marketing είναι προσωπικό marketing. Και στη τελική είναι fun. Το social media marketing έχει τους δικούς του κανόνες οι οποίοι διαφέρουν αρκετά από τους παραδοσιακούς κανόνες.
Όπως πολύ σωστά αναφέρεις το social media marketing απαιτεί crossplatform αντιμετώπιση και σύνδεση με ATL ή BLT ενέργειες. Άλλα αυτά έχουν να κάνουν με το διαφημιστικό budget της κάθε επιχείρησης. Πάντως σε κάθε περίπτωση του social media marketing πρέπει να αποτελεί μέρος του γενικότερου marketing mix.
Οι διαφημιστικές από την άλλη πλευρά (πέραν της Ogivly και κάποιων άλλων) δεν έχουν δώσει κάποια σημάδια οτι έχουν τη δημιουργικότητα, τις γνώσεις (και τη θέληση;) να επενδύσουν σοβαρά στο social media marketing (και το internet γενικότερα)
Στα επιτυχημένα παραδείγματα social media marketing θα πρότεινα να προσθέσεις και το What’s Up της Cosmote 🙂 γιατί είναι πραγματικά ένα καλό case study.
Ελπίζω να με προσθέσεις και την dFactory (http://dfactory.gr) στις εταιρείες που ασχολούνται σοβαρά με αυτό το τομέα 🙂